13 juli 2011

Det indlevede fotografi

ÆRES DEN SOM ÆRES BØR. I et tidligere indlæg – det første på denne nye blog – kritiserede jeg fagbladet Journalisten for en forkrampet billedbrug. Så meget desto mere glædeligt var det at se bladets seneste nummer, hvor et omfattende og veltilrettelagt tema om det nordjyske medie-metropol Aabybro åbner med nedenstående fremragende foto. Den diametrale modsætning til de fortænkte, overkonstruerede foto-illustrationer i reportagen om terrorfrygt i JP/Politikens Hus. Men samtidig – og det er netop den interessante pointe, som jeg ser det: Absolut ikke mindre konstrueret.

HER SER VI NEMLIG resultatet af, at fotografen har brugt sin tid og sin energi ikke på at gruble over hvor artistisk og grænsenedbrydende det var muligt at billedsætte historien, men på at sætte sig loyalt og grundigt ind i emnet og vinklen før billederne blev skabt.
Fotograf Klaus Holsting har opsøgt de ”story-telling elements” (med en let omskrivning af Alfred Eisenstaedts klassiske læresætning) der kunne videreformidle Aabybros virkelighed til os læsere. Og som sit hovedmotiv har han valgt et arrangement, der virker ægte … dels i kraft af at billedet så utvetydigt bekender kulør, ingen kan være i tvivl om at Holsting har arrangeret motivet; men samtidig, og allervigtigst, fordi man tror på den historie – eller rettere de historier – det fortæller.


SOM LÆSERE BLIVER VI IKKE VILDLEDT. Billedet er hvad det giver sig ud for. Velgørende enkelt og ligetil, moderne i sit æstetiske udtryk men uden antydning af trendy smartness – og samtidig fuldt af detaljer og dybder, som gør at det sagtens kan tåle at blive set flere gange.

I ØVRIGT har Journalisten foretaget det kloge valg at lade samme fotograf billedsætte hele Aabybro-temaet. De i alt 26 sider viser Klaus Holstings spændvidde og indeholder såvel eksempler på det helt klassiske, ukunstlede reportagefoto som billeder der med fx uskarphed, beskæring og lyssætning udfordrer traditionen. Men uden at Holsting nogensinde forfalder til eksperimenter blot for eksperimentets skyld. Hele vejen er det fortællingen, formidlingen, der forbliver i fokus.

PS, tilføjet 6 marts 2012: Klaus Holstings ”knallertbillede” blev kåret til Årets Danske Hverdagsbillede i konkurrencen om Årets Pressefoto 2012. Tillykke med prisen, Klaus!

1 kommentar:

  1. Wonderful post, thanks for sharing this valuable information

    SvarSlet